Má význam cvičení na lačno?

21. 3. 2021

Otázka, zda jíst před cvičením je ve fitness světě neustále diskutována. Vyšší spalování tuku je tou hlavní motivací, proč se lidé uchylují k vynechání snídaně před sportovní aktivitou. Část expertů s touto praktikou souhlasí a doporučují ji, jiní naopak tvrdí, že je naprosto nepodložená daty.

Co na to říká výzkum?

Kardio cvičení na lačno a hubnutí

Jedna studie zkoumala efekt kardia na lačno vs kardia po jídle na 12 mladých mužích. Účel studie bylo zjistit, zda běh na lačno nebo běh po jídle ovlivní denní příjem kalorií, chuť k jídlu a rychlost metabolismu.

Výsledky ukazují, že jídlo před cvičením vedlo k většímu potlačení pocitu hladu v průběhu dne ve srovnání s cvičením na lačno. Je však třeba podotknout, že nedošlo k rozdílu v celkovém energetickém příjmu.

Dále je také zřejmé, že cvičení na lačno nevede k vyššímu energetickému výdeji a nezrychluje tedy metabolismus ani hubnutí ve srovnání s cvičením po jídle.

Další studie porovnávala aerobní cvičení na lačno vs aerobní cvičení po konzumaci sacharidů u 20 mladých mužů po dobu 6 týdnů.

Za těchto 6 týdnů nedošlo k žádnému významnému rozdílu v množství tukové hmoty nebo celkové hmotnosti u skupiny cvičící na lačno a u skupiny cvičící po konzumaci sacharidů.

Více o rozdílu mezi aerobním cvičením a tím silovým při redukci tuku si můžete přečíst v článku: „Co je lepší při hubnutí: Kardio cvičení nebo silový trénink?“

Anaerobní trénink na lačno není dobrou volbou

Pokud se snažíte cvičit s maximální možnou intenzitou, jako například HIIT trénink nebo silové cvičení v posilovně, vynechání jídla může snížit maximální sportovní výkon.

Například studie z roku 2019 zkoumala, zda vynechání snídaně ovlivní silový trénink. Silový trénink na lačno vedl ke snížení celkového počtu opakování o 15 % u dřepu a o 6 % u benchpressu. Je tedy zřejmé, že není ideální volbou zvedat váhy hladový.

Důležité je také podotknout, že pokud kvůli hladovění nepodám takový výkon, může se stát, že v konečném důsledku spálím méně kalorií než bych spálil, kdybych se pořádně najedl. Nakonec tedy moje tělo spotřebuje méně energie a a hubnutí bude pomalejší.

Ve skutečnosti je jen velmi malý rozdíl mezi cvičením na lačno a cvičením s plným žaludkem – s ohledem na hubnutí. To na čem nejvíc záleží je vaše preference. Řada lidí se může cítit lépe a plna energie při běhu na lačno, zatímco druhá skupina lidí si něco takového nedovede představit.

Pokud vám tedy nejde o maximální sportovní výkon, zvolte si sami, co vám vyhovuje nejvíc a toho se držte.

Jaký je váš přístup ke zdravému životnímu stylu?

Zdravý životní styl není pouze o výživě nebo sportu, je o souhře několika faktorů, pojďme spolu zjistit, jak na to.

Mohlo by vás zajímat

Jak často bychom měli cvičit?

Jak často bychom měli cvičit?

Víte, že až ¼ populace nedosahuje na minimální doporučení pohybové aktivity? Dle odhadů až 8 % lidí nad 40 let...

Je pivo po cvičení velký hřích?

Je pivo po cvičení velký hřích?

Poctivě makáte, ale zároveň si nemůžete odepřít pivo? To vás určitě napadla otázka, zda to může zhatit veškerý progres...