Jak jíst zdravě? Jak vybrat nejlepší jídelníček na míru?

11. 1. 2022

Jste ze všech těch protichůdných informací na internetu zmatení a nevíte, co tedy jíst, a co ne?

Není se čemu divit. Dnes není problém, aby se k výživě vyjadřoval kdokoliv a své názory psal veřejně na internet.

Možná i vy přemýšlíte nad sestavením jídelníčku na míru – abyste měli jasno. Pro začátek je jídelníček na míru fajn volbou, než sám tápat a experimentovat zbytečně.

Než někomu zaplatíte, přečtěte si můj článek o tom, komu věřit a komu svěřit své zdraví, doslova.

Komu můžu důvěřovat?

Jak jsem již zmiňoval, je důležité, kdo jídelníček na míru sestavuje. Takový jídelníček může opravdu ovlivnit zdraví a zdravotní stav celkově.

První kritérium je vzdělání.

Nutriční terapeut:

  • Nutriční terapeut je člověk, který studoval vysokoškolský obor (nejčastěji na lékařské fakultě), který se věnuje problematice výživy komplexně.
  • Toto studium zahrnuje mimo jiné tyto obory:
    • Preklinický základ (biochemie, fyziologie, patofyziologie, mikrobiologie, anatomie, farmakologie a další)
    • Interní lékařství
    • Léčebná výživa a klinická výživa
    • Výživa v ochraně a prevenci veřejného zdraví
    • Hygiena potravin, potravinářské zbožíznalství a technologie
    • Základy epidemiologie
    • Potravinářská chemie a toxikologie

Výživový poradce

  • U výživových poradců už je to trošku těžší. Narozdíl od nutričního terapeuta zde není dáno potřebné vzdělání legislativou. Výživový poradce může být tedy kdokoliv – člověk bez jakéhokoli vzdělání, nebo se vzděláním.
  • Můžete zde narazit na člověka s mnoha kurzy, který se ještě sám vzdělává. Ale také narazíte na lidi bez základní znalosti fungování lidského těla.

Výživová centra

  • Tyto centra najdete běžně ve velkých i malých městech. Často se prezentují jako odborníci a lékaři, chodí v bílých pláštích a používají odborné výrazy. Alespoň se o to snaží.
  • Zde narazíte často na zařazování různých doplňků stravy do jídelníčku – a náhodou si je můžete koupit i přímo u nich.

Co je potřeba k sestavení jídelníčku na míru?

K sestavení jídelníčku nestačí jen váha, výška a hmotnost.

Je třeba analyzovat i váš dosavadní způsob života. Je třeba znát vaše zvyklosti, zdravotní stav, pohybová aktivita, preference různých potravin.

Je důležité znát dosavadní stravovací návyky – díky tomu může být jídelníček více přizpůsoben a nebude to pro vás taková změna.

Jak by měl jídelníček na míru vypadat?

Měl by být bez extrémů a hladovění. V jídelníčku by měly být i potraviny, které máte ráda. Ať už je to občasné zařazení sladkosti či slané dobroty. 

Nemá význam mít striktní jídelníček postaven ze 100 % na zdravých jídlech, když takový jídelníček nezvládnete dodržovat dlouhodobě.

Určitě nemusíte jíst jen maso na vodě abyste zhubli. Jde to i s dobrým jídlem.

Nejlepší způsobem je k jídelníčku zařadit také pravidelné kontroly. Na takových kontrolách se analyzuje celý proces. Zjišťuje se, jestli jídelníček odpovídá, jestli vám vše vyhovuje. A když ne? Tak se hledá řešení.

Jídelníček by vás měl i něco naučit

Správně sestavený jídelníček na míru by vás měl i naučit základy o tom, jak s potravinami pracovat a jak si každé jídlo poskládat.

Proto doporučuji jídelníčky, kdy si jídla sestavujete sami. Máte pouze rozepsané suroviny, ze kterých si sami sestavíte, co máte rádi a na co máte zrovna chuť.

Jídelníčky, které rozepisují přesná složení jídel mohou být vyvážené. Ale málo kdy je lze dodržovat dlouhodobě. Přece jen, kdo chce snídat dopředu dané jídlo, když na něj nemá chuť?

Zároveň vás nic nenaučí, jen slepě kopírujete “šablonu”.

Zhubnout. Nabrat.
Být zase fit.
S profíkem to zvládnete.

Jaký je váš přístup ke zdravému životnímu stylu?

Zdravý životní styl není pouze o výživě nebo sportu, je o souhře několika faktorů, pojďme spolu zjistit, jak na to.

Mohlo by vás zajímat